נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם מותר להתאמן בשבת

אימונים בשבת

אימון במהלך השבת הוא פעילות שחילונים רבים עוסקים בה, בעיקר בגלל העובדה שבשבת יש יותר זמן פנוי ואין לחץ של עבודה. אך מה עושים דתיים? נשאלת השאלה האם מותר להתאמן בשבת על פי ההלכה.

נכתב בשיתוף עם ערן שני- סטרונגר

ישנן מספר דעות בנושא ואנסה לפרט אודותיהם בהמשך,

אימונים בשבת

איסור מוחלט

ישנן דעות בנושא הטוענות כי קיים איסור מוחלט להתאמן בשבת, המחמירים טוענים כי חכמי חז"ל אסרו ללכת בצעדים מהירים או גדולים במהלך השבת ומשום כך אסור להתאמן בשבת באופן מוחלט. כצידוק לדבריהם הם מביאים הפסוק המופיע בתנך בספר ישעיהו לפיו "וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ" ומפרשים אותו כאיסור על צעד מהיר וגדול.

נימוק נוסף אותו מעלים האוסרים הינו שבשבת יש לעסוק בלימוד תורה ולהגביר את ההזדהות עם התורה וההלכה, לכן העוסק באימון במהלך יום השבת פוגע בכבוד השבת.

איסור נוסף אותו מביאים המחמירים הוא שמדובר למעשה ברפואה, כיוון שהאימון מועיל לגוף ולמעשה מבריא אותו. קיים איסור על עיסוק ברפואה בשבת ולכן מיזה שמתאמן בשבת מפר את איסור הרפואה.

היתר חלקי

ישנם רבנים הטוענים כי הבעיה העיקרית באימון במהלך השבת הינו הפרת האיסור על הזעה, ישנו איסור בשלחן ערוך על עריכת אימון לשם ייגוע והזעה, כלומר אימון שמטרתו להזיע ולהתעייף אסור כפי שבא לידי ביטוי בדבריו של הרמב"ם (שבת פכ"א, כ"ח) :

"ואין מתעמלין בשבת, אי זה הוא מתעמל זה שדורסים על גופו בכוח עד שייגע ויזיע או שיהלך עד שייגע ויזיע, שאסור ליגע את עצמו כדי שיזיע בשבת מפני שהיא רפואה".

אולם במידה והמתאמן מבצע את הפעילות שלא מתוך מטרה להזיע, למשל כאשר עוסקים באימון משקולות שלרוב מוביל להזעה פחותה ביחס לאימון ריצה אזי מותר שיבצע את הפעילות.

חשוב לציין שגם הרבנים המתירים היתר חלקי ממליצים להימנע מפעילות זו שכן היא פעילות של יום חול ולא לכבודה של השבת.

היתר

ישנם רבנים המתירים אימון בתנאי שהאימון גורם להנאה, כלומר אם המתאמן מתענג מהאימון הרי שמדובר בעונג שבת ועל כן מותר, כתימוך לדבריהם הם מביאים את האמור ב-בשו"ע או"ח שא, ב, "מותר לנערים המתענגים בקפיצתם ומרוצתם, לעשות כן בשבת" וכן את דבריו של הרב דוד צבי הופמן, שהיה ראש ומנהל בית המדרש לרבנים בברלין, אשר התיר את הפעילות ונימק "מטעם דבחורים המתענגים בקפיצתם ובמרוצתם, משום שעושים זאת לתענוג, ולכן לא נחשב לטרחה בשבת. במקום שנהגו לאסור – אין בכוונתו להתיר, אך במקום שנהגו להתיר – אין לאסור"

גם הרבנים המתירים את האימון בשבת ממליצים לבצע אימון קל יותר בשבת שיבטיח את הנאת המתאמן ממנו, ובכך יימנע מהאיסור על ביצוע הפעילות לשם בריאות.

לסיכום השאלה האם מותר להתאמן בשבת היא שאלה שעליה תשובות רבות, הרבנים חלוקים בדעתם בנוגע לנושא לכן על אדם בהתאם לאמונתו והשקפתו לבחור מה ההלכה שעל פיה יפעל. בכל מקרה חשוב וכדאי להתאמן גם אם לא במהלך השבת עצמה.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא יהודי העולם כשרות