נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם ניתן להתקדש עם תכשיט אחר שהוא לא טבעת?

תכשיטים

ההלכה היהודית, היא בין המורכבות שישנן בין הדתות השונות, ומכילה נושאים ותתי נושאים רבים ופתלתלים. למי שאינו בקיא ברזי היהדות, נושאים הלכתיים רבים עלולים להעלות שאלות כאלו ואחרות, ובמצבים כאלה לרוב נהיה מעוניינים להתייעץ עם רב מוסמך. מנהג הקידושין של כלה באמצעות טבעת- מושרש במסורת שלנו באופן כה חזק, שלרוב אין אנו שואלים את עצמנו אם יש דרך חילופית לביצוע הטקס… האם יש אפשרות לקדש כלה בצורה אחרת מאשר הענקת טבעת? אספנו עבורכם מספר הסברים בעניין.

 

קידושין של כלה בדת היהודית

למעשה אין חובה מוחלטת לגבי טבעת אירוסין בעת טקס הקידושין, וע"פ היהדות- הדבר יכול להתבצע גם בדרכים אחרות. הכלל שממנו נגזר מנהג הקידושין באמצעות טבעת, הגיע ממסכת קידושין שבמשנה, ואומר שקיימות שלוש דרכים עבור החתן המעוניין לקדש את כלתו. הדרך הראשונה היא הענקת כסף או חפץ השווה לפחות "פרוטה" לכלתו, הדרך השנייה היא הענקת שטר אירוסין לכלה, והדרך השלישית היא…ביצוע יחסי אישות בנוכחות עדים. ניתן להבין בקלות מדוע נאסר ע"י חכמים להשתמש בדרך השלישית. נוהג טבעת האירוסין נגזר למעשה מהדרך הראשונה, ומכך שאין מניעה למעשה לקדש באמצעות תכשיט אחר.

 

איזה תכשיט מתאים לקידושין, חוץ מטבעת?

האם אנו יכולים לקדש כלה, למשל- עם שרשרת יהלומים או צמיד משובץ ביהלומים? ובכן, הדין לגבי טבעת אומר שהיא צריכה להיות ללא אבנים טובות המשובצות בה, ולכן- נוכל להבין שהדבר נכון גם עבור תכשיטים אחרים משובצי יהלומים. מדוע בעצם? יש הסברים רבים לכך, למשל- כיוון שזה מאפשר לכל הזוגות להתחתן, או עקב כך שהטבעת צריכה לסמל אחדות- ועליה להיות אחידה וחלקה. הסבר נוסף אומר שכיוון שהטבעת למעשה מסמלת כסף, שהרי מנהג זה נגזר מדרך הקידושין הראשונה שהזכרנו- החתן צריך לנקוב בסכום השווי של הטבעת. כיוון שרובנו לא יודעים לאמוד בצורה מדויקת את ערכן של אבנים יקרות ויהלומים- ההלכה אוסרת לשבץ אבנים יקרות בטבעת הקידושין. למי מאיתנו המעוניינים לשמוע הסבר מקיף- תמיד מומלץ לגשת לרב מוסמך, שיוכל להאיר את עיננו בנוגע להלכות הקידושין או הלכות נוספות בדת היהודית.

ההלכה היהודית היא מורכבת ומתוחכמת מאין כמוה. לא כולנו עוצרים לחשוב מאין הגיעו חוקים וכללים מסוימים, כמו למשל מנהג הקידושין באמצעות טבעת. מי שמתעניין, יוכל ללמוד שמנהג זה למעשה נגזר מדרך אחת של קידושין מתוך שלוש דרכים הקבועות בהלכה היהודית. דרך זו אומרת שעל החתן להעניק כסף לכלתו, או חפץ בעל ערך כלכלי בשווי של "פרוטה" לפחות. עם השנים התקבע מנהג הקידושין באמצעות טבעת, ויש לגביו איסורים וכללים מסוימים. במאמר זה ניסינו להביא מספר הסברים לעניין על קצה המזלג, ולמי מאיתנו המעוניין בהרחבת הידע בנושא- מומלץ לפנות לרב מוסמך שיוכל לשפוך אור נוסף על הדברים.

למידע נוסף על טבעות אירוסין: https://www.diamondf.co.il

חתן וכלה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא תכשיטים