נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הדפסת תמונות של רבנים – מה מותר ומה אסור?

כלה ובניין

בבתים רבים של אנשים דתיים ומאמינים תוכלו למצוא תמונות של דמויות רבנים מקשטות את הקירות.

מצד אחד, זה נראה לנו הגיוני כי אדם המעריך ומוקיר את רבו, יתלה תמונה שלו על הקיר.

אולם, מאחורי תליית התמונות עולה השאלה כיצד זה מתיישב עם התפיסה הדתית לפיה ישנו איסור מפורש על עשיית פסל ועשיית תמונה.

אם כך, חשוב להבין מתי האיסור לא יחול וניתן יהיה לתלות את התמונות.

 

"לא תעשה לך פסל ותמונה" מתי האיסור רלוונטי?

ישנם כמה תנאים בהם האיסור רלוונטי:

  1. כל דבר שייכלל תחת ההגדרה של עבודה זרה, יהיה אסור לתלייה. תנאי זה הוא משמעותי. ישנה טענה המושמעת כי תולי התמונות עלולים לעבוד את האנשים עצמם ולא את האל, מה שיגרום להם לעבור על איסור עבודה זרה. לכן, יש לשים לב ולהיזהר לא לייחס כוחות אליליים אל האדם בתמונה, אלא רק כמקור השראה ומודל לחיקוי.
  2. במידה ומדובר בתמונה של כל הגוף ולא תמונת הפנים בלבד.
  3. במידה והתמונה מובלטת עם נפח כל שהוא, מה שיכול להיחשב כפסל.

בתמונות כפי שהן מודפסות היום אין בעיה הלכתית, והסיבה לכך היא כי הן לא מוגדרות כעבודה זרה. לרוב ניתן לשים לב כי התמונות התלויות הן רק של הפנים, והן לא בולטות אלא מודפסות על נייר שטוח.

 

תמונות של רבנים בבתים לעומת בית הכנסת

ישנן סיבות שונות בגינן תמונות של רבנים נפוצות בבתים של אנשים דתיים. אחת מהן נעוצה במשפט "והיו עיניך רואות את מוריך". משפט זה מסמל את חשיבותו של האדם הרב כדמות חינוכית ומלמדת המשפיעה על תלמידו לטובה בכל אורחות חייו. מתוך תפיסה זו, תמונת הרב משמשת כסמל עבור תלמידו ומזכירו לו את תורת הרב ומחויבותו שלו כתלמידו לנהוג בה בכל מקום. בנוסף, ישנה אמירה כי בדבר בו האדם מסתכל אליו הוא נקשר, לפיכך, חשיבות התמונה לתלמיד היא רבה גם כמסמל את הקשר שבין התלמיד לרב.

עולה השאלה, אם כך הדבר והשפעתו תמונת הרב גדולה כל כך, למה בבתי כנסת לא נראה תמונות של רבנים מקשטים את הקירות. והתשובה לכך נעוצה בסייגים אותם הזכרנו. ישנו איסור על עבודה זרה, והיות ובית הכנסת הוא מקום תפילה, יש להיזהר כי בטעות התפילה לא תחשב כמופנית אל הרב ולא אל האל.

 

הדפסת תמונות

כיום, ניתן להדפיס תמונות של רבנים בבתי דפוס שונים ברחבי הארץ. מומלץ לשים לב כאשר מבקשים להדפיס תמונה של רב ולהסביר את החשיבות הרגשית עבורכם. בנוסף, בית הדפוס https://www.isragraph.co.il יוכל להציע לכם את הגודל הרלוונטי עבורכם, וסוגים שונים של הדפסות. תוכלו לבחור להדפיס על PVC, קאפה ועוד, לפי הצרכים והדרישות שלכם.

 

בחירת תמונה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא דת