נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

אלו הזכויות הבסיסיות שאסור לחיילים לוותר עליהן!

שירות צבאי

השירות הצבאי הוא מרכיב יסוד בישראל, וכל צעיר ישראלי מעביר את מיטב שנותיו בצבא. מלבד החוויות הרבות שיש בצבא, השירות גם מפגיש אותנו עם סיטואציות מורכבות לרבות מקרים שבהם חיילים מוצאים את עצמם בעימות אל מול המערכת הצבאית. כמו כל מערכת, גם הצבא עלול לפגוע בזכויות של העובדים שבמקרה הזה הם חיילים. כאן נעזור לכם למנוע את זה.

 

זכויות חיילים

בתור חיילים בצבא הציפייה העיקרית מאיתנו היא למלא את הפקודות של הממונים עלינו. כל עוד הפקודות הללו שומרות גם על מה שחשוב לנו לא אמורה להתעורר בעיה, אולם המורכבות מתחילה כאשר הפקודות הללו פוגעות בזכויות של החיילים.

למרות שהצבא הוא מערכת היררכית, יש לו מחויבות לשמור על כבודם וזכויותיהם של משרתיו. למרבה הצער, לא תמיד החיילים מודעים לזכויות שלהם, כאשר במקרים רבים החוק דווקא הולך לטובתם. אם גם אתם מרגישים שהצבא פגע בכם, יכול להיות שהצד דווקא אתכם. עורך דין צבאי מוביל יעזור לכם לשמור על הזכויות שלכם אל מול המערכת.

 

הגשת קבילה

האפשרות הראשונה שעומדת לרשותכם היא הגשה של קבילה. קבילה היא תלונה שאותה מגישים לנציב קבילות החיילים. הנציב הוא יחידה צבאית שאחראית על פניות של חיילים שטוענים להתעמרות מצד המפקדים שלהם. הצבא מבין שלא תמיד ניתן לפנות לממונה על המפקד, ולכן הוא מעניק את הסמכות ליחידה חיצונית לטפל במקרים שבהם נעשתה חריגה מסמכות המפקד לרעה.

 

חקירה פלילית בצבא

אחד המקרים שבהם הזכויות שלכם עלולות להיפגע הוא חקירה פלילית במסגרת הצבא. חקירה כזו יכולה להיפתח במגוון מקרים, אך מה שחשוב לזכור הוא שגם אם זה קורה יש לכם זכויות בתור נאשמים. התייעצות עם עורך דין, שמירה על כבוד בסיסי ותנאי חקירה הולמים הם רק חלק ממה שמגיע לכם בתור נאשמים במערכת הצבאית. פגיעה בזכויות הללו היא עילה לתביעה בפני עצמה.

 

מערכת משפט צבאית

עבירה פלילית בצבא נחקרת וכתב האישום שמוגש בה במקרה הצורך בתוך הצבא. לצבא יש יחידה שאחראית על חקירות ולאחריה מגיעים בתי המשפט הצבאיים ששופטים חיילים הנאשמים בפלילים. אם אתם עומדים בסיטואציה הזו יש לכם זכות לקבל שירות מעורך דין אזרחי.

עליכם לבחור בעורך דין אזרחי שמומחה בתחום הצבאי, לאור הניואנסים הרבים שיש בתחום הזה. לא כל עורך דין פלילי יוכל לייצג אתכם בבית משפט צבאי בצורה שתוציא אתכם מבית המשפט כאשר ידכם על העליונה.

 

לסיכום

בתור חיילים אנחנו רגילים בעיקר למלא אחר הפקודות של המערכת, אולם חשוב לדעת שיש לנו גם זכויות. כבוד בסיסי, תנאי מחיה הולמים וזכות לסרב קיום פקודה בלתי חוקית בעליל הן חלק מהזכויות שיש לחיילים. גם במקרה של אישום פלילי נגד חייל יש לו זכויות, כאשר החשובה שבהן היא הזכות לקבל ייצוג על ידי עו"ד.

מערכת המשפט הצבאית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין