נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הפרעות נפשיות אצל ילדים – מי יכול לעזור וכמה זה עולה

ילד מרגיש לא טוב

מחקרים חושפים כי יותר ילדים ובני נוער סובלים מבעיות נפשיות כיום מאשר לפני 30 שנה.

זה יכול להיות קשור בשינויים באופן בו אנו חיים כעת והצורה בה זה משפיע על חווית ההתבגרות.

חוששים שהילד שלכם עלול לסבול מהפרעה נפשית ולא יודעים למי לפנות או כמה זה יעלה לכם? את התשובות לשאלות הללו תמצאו במאמר שלפניכם.

 

למי ניתן לפנות אם הילד סובל מקשיים נפשיים?

אם אתם מודאגים מהבריאות הנפשית של ילדכם, דעו כי יש עזרה זמינה וכי בעיות בתחום בריאות הנפש אינן מעידות בשום צורה על ליקויים בסגנון ההורות שלכם! במידה ואינכם בטוחים האם הילד זקוק לסיוע מאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש, הצעד הראשון הוא להביא את הדאגות שלכם לידיעתו של רופא המשפחה שמטפל בילדכם.

יתכן כי ילדכם יופנה למומחה אשר יוכל לעזור לו לחקור את רגשותיו והתנהגותו. טיפול מסוג זה נקרא פסיכותרפיה (טיפול בשיחה), טיפול פסיכולוגי או ייעוץ נפשי.

אבחון וטיפול בילדים ובני נוער הסובלים מבעיות נפשיות, מבוצע כמו אצל מבוגרים – מול פסיכולוג או פסיכיאטר. אולם ישנם פסיכולוגים שמתמחים בטיפול בילדים ושמים דגש רב על השיח עם הילד ועל הבנת הבעיה על מנת לזהות את הדרך הטובה ביותר להתמודד עמה.

 

מה עושה פסיכולוג קטינים?

פסיכולוג ילדים או פסיכולוג לקטינים, הוא פסיכולוג שמתמחה בטיפול בילדים ובקשיים האופייניים להם, כדוגמת הפרעות קשב וריכוז, הרטבת לילה, פחדים, קושי בקבלת מרות, קשיי הסתגלות לשינויים וטראומות כתוצאה מאובדן אדם קרוב, אירוע מלחיץ או תקיפה מינית.

עבור ילדים צעירים הטיפול הפסיכולוגי עשוי להתבצע באמצעות טכניקות טיפוליות מגשרות כמו תרפיה במשחק, בציור וכדומה.

 

סוגים של פסיכולוגים לילדים

לרוב הפעולה עליה ממליצים אנשי המקצוע אינה מורכבת, ולעיתים קרובות הטיפול הנפשי בילד, כרוך במעורבות ושיתוף פעולה מצד שאר בני המשפחה. אך לפעמים יש מקום לחפש פסיכולוג שהתמחותו רלוונטית לסוג הקושי הספציפי שילדכם מתמודד עמו.

למשל, במידה ולתחושתכם הילד אינו מתפתח בהתאם לגילו – מומלץ לשקול פניה לפסיכולוג התפתחותי. כאשר מדובר בקשיים במסגרות חינוכיות, כדאי לשקול לפנות לפסיכולוג/ית חינוכי/ת, לטובת אבחון פסיכודידקטי וטיפול במיומנויות למידה.

 

האם טיפול תרופתי הוא רלוונטי עבור ילדים?

מרבית המחקר בנושא תרופות כאמצעי טיפול בבעיות נפשיות מתמקד במבוגרים ולא בילדים. ילדים ובני נוער צריכים לעבור הערכה על ידי רופא מומחה לפני שהם מקבלים תרופות כלשהן.

ישנן עדויות רבות לכך שטיפולי פסיכותרפיה יכולים להיות יעילים עבור סיוע נפשי לילדים ובני נוער, אך תרופות עשויות לעזור גם במקרים מסוימים כאשר הרופא המטפל בילד או פסיכיאטר מזהה כי קיים צורך רפואי בהן. במקרה כזה, לרוב יבוצע הטיפול מול פסיכיאטר שידע להתאים את מינוני התרופות לילד, למצבו ולצרכיו האישיים.

 

טיפול בהפרעה נפשית של ילדים – כמה זה עולה?

מחיר פסיכולוג פרטי לילדים עולה בין 200 ל – 450 שקלים. אולם כיום, בחלק ממרכזי בריאות הילד בקהילה שמפעילות קופות החולים, ישנם פסיכולוגים או פסיכיאטרים לילדים שמבצעים אבחון ראשוני לבעיות נפשיות בקרב ילדים ובני נוער.

ניתן להגיע עם הפניה מרופא משפחה, ובמידה ויומלץ על ידי הרופא המאבחן על המשך טיפול, בכפוף לאישור הפסיכיאטר המחוזי תוכלו לקבל טיפולים פסיכולוגיים מסובסדים לילד ללא עלות כלל, או בכפוף לתשלום דמי השתתפות עצמית, על פי השיעורים שמתעדכנים מעת לעת באתר קופת החולים שלכם.

 

למידע נוסף על בריאות הנפש בילדים, בקרו באתר ראש בריא.

 

ילד עצוב בוהה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רפואה