נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם ניתן להכשיר ע"י הגעלה שיש אבן קיסר

כיור

המטבח המודרני כיום עשוי ממגוון חומרים ומכשירים.

בין אם מדובר בשיש שלנו, בכיור, בתנור, במדיח הכלים או בכיריים.

יחד עם מורכבותו של המטבח המודרני והשימושים הרבים שנעשים במכשירים הנמצאים בו, גדלות השאולות העולות בנושא הכשרת המתקנים השונים של המטבח המודרני.

באופן כללי, ביהדות, צורת הכשרת כלי היא באותו אופן בו נעשה בכלי שימוש. כלומר, הכלל ההלכתי קובע כי  "כבולעו כך פולטו", כך שבאותה צורה בה נבלעו בכלי החומרים האסורים והטרפים, כך יוכשר הכלי מחדש לשימוש. לדוגמה, בתנור נעשה שימוש על ידי חימום בחום רב, ולכן צורת ההכשרה של התנור היא על ידי חימום של פנים התנור ברמת חום מקסימלית לאורך פרק זמן מסוים. לעומת זאת, כלי אוכל כגון סכינים ומזלגות, בהם נעשה שימוש כאשר הם באים במגע עם מאכלים חמים או נוזלים רותחים, מוכשרים באמצעות טבילת אותם סכינים ומזלגות במים רתוחים.

 

הכשרת שיש

במטבח המודרני ישנם כמה סוגים של שיש. אחד הוא שיש "גרניט" או שיש "חברון" העשויים מאבן מעוצבת שעברה ליטוש וגימור. אבנים כאלו יחסית קל להכשיר, שכן על פי ההלכה כלי אבנים ניתנים להכשרה על ידי סוג של "הגעלה", כאשר מצמידים אליהם אבנים רותחות ולאחר מכן שוטפים את פני השיש במים רותחים.

בספרות ההלכתית החדשה נשאלה השאלה לגבי שיש קיסר. שיש זה הוא בעצם עירוב של דבק כימי עם קוורץ. באמצעות עירוב זה מעצבים את פני השיש. נדון כעת אודות אפשרות וצורת ההכשרה של שיש כזה.

 

הבעייתיות בשיש קיסר

עקב הצורה בה מורכב שיש אבן קיסר, ישנה אפשרות שהשיש ייחשב כחול, מכיוון שהוא בעצם מורכב מגבישי קוורץ קטנים המודבקים בהליך כימי. בהלכה, לא ניתן להכשיר כלי חרס העשוי בצורה דומה ולכן ישנם פוסקים שאכן טוענים כי לא ניתן להכשיר שיש הנעשה בצורה כזו.

 

האם ישנם המתירים את הכשרת השיש?

לעומת האחרונים, ישנם פוסקים רבים שטוענים כי הצורה בה נעשה השיש הופכת אותו לאבן של ממש, ולכן ניתן יהיה להכשיר אותו באותה צורה בה מכשירים כלי אבן אחרים. קיים דיון הלכתי נוסף אודות הדבק המדביק את חלקי הקוורץ של השיש, האם גם הוא חומר אותו ניתן להכשיר או לא. המתירים סוברים כי ניתן להכשיר את השיש על אף העובדה שחלקו מורכב מדבק.

 

מקירם יוצאי דופן

ישנה תצורה אחת של שיש קיסר אותה גם הפוסקים המתירים יתקשו להתיר והיא שיש קיסר המורכב מצירוף של חתיכות זכוכית. בהלכה, לא נוהגים כיום להכשיר כלי זכוכית בהגעלה ולכן צורה כזו של שיש תהיה בעייתית ורבים מהפוסקים לא יתירו את הכשרתו של שיש זה.

 

לסיכום

פוסקים רבים יתירו את הכשרתו של שיש קיסר, למעט מקרים מסוימים.

 

מטבח כפרי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא דת