נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהי השכיחות להופעת גליובלסטומה והאם רוב המקרים קשים

ראש

גליובלסטומה הינו גידול סרטני אלים במוח והוא הגידול הסרטני השכיח ביותר במוח. גידולים ממאירים מסוג זה הינם כ-40% מגידולי המוח הראשוניים והשכיחות של גידולים מוחיים שניוניים הינה פי 10 יותר מהשכיחות בגידולים ראשוניים. רוב המקרים של סרטן זה קשים מכיוון שהוא נוטה להתפשט במהירות ומרבית הטיפולים הסטנדרטים בו אינם מונעים את החזרתיות של הגידולים. על מאפייני סרטן זה במאמר שלפניכם.

 

גורמים וסיבות

הסיבות להיווצרות גידולים מסוג זה אינן ברורות וככל הנראה אין גורם ספציפי המהווה זרז בלעדי להיווצרות הגידול. ניתן למצוא אחוז גבוה יותר של גידולים אלו בקרב גברים מעל גיל חמישים. גורמי סיכון אפשריים למחלה כוללים צריכת אלכוהול וחשיפה לעופרת, אבל לא הוכח קשר ברור ביניהם לבין ההתפתחות של גליובלסטומה. לפרטים על גליובלסטומה ודרכי הטיפול ראו כאן.

 

עניין של גיל

הסיכויים להתפתחות גליובלסטומה גדלים עם הגיל. שכיחות הסובלים מגידולים עולה כאמור מעל גיל 50 כאשר השכיחות הגבוהה ביותר היא בקרב אנשים באמצע שנות השבעים לחייהם ובתחילת שנות השומנים. כאשר המחלה מאובחנת מוקדם ניתן לבצע הסרה כירורגית של 98% מהגידול. עם זאת, מרבית המקרים החלק הנותר נותר פעיל והתפתחות המחלה איננה נעצרת.

 

מענה טיפולי

הטיפול בחולים כולל גם הקטנת סבל וטיפול בסימפטומים. טיפול תרופתי יכול לסייע במניעת והחלשת התקפי אפילפסיה הנלווים למחלה. טיפול תרופתי עשוי גם למנוע בצקת במוח ויכול להפחית את כאבי הראש הנלווים לה. המחקר בתחום מתקדם כל העת והתוצאות, הן בטיפול במחלה עצמה והן בסימפטומים משתפרות כל העת.

 

טיפולי קרינה

מרכיב חשוב בטיפול הן לאחר ניתוח והן בלעדיו הוא טיפולי קרינה. ניתן לבצע קרינה בטכנולוגיות שונות לאחר שהקרקפת של המטופל התאחתה והחלימה. כיום נפוץ השימוש בקרינה אזורית תלת ממדית.  היא מאפשרת לטפל בקרינה ממוקדת באזור הגידול מבלי לפגוע באזורים המוחיים האחרים שאינם נגועים בגליובלסטומה.

כאשר לא ניתן לבצע טיפול קרינתי ממוקד מסיבות שונות ישנה אפשרות לבצע קרינה כלל מוחית. ההליך כולל בתוכו סיכון גדול לסיבוכים וישנה היתכנות לפגיעה מוחית כתוצאה מהטיפול.

 

טיפול חדשני

הטיפולים הנפוצים לגידולי גליובלסטומה כוללים ניתוח כירורגי, טיפולי קרינה, תרופות כימותרפיות ותרופות ביולוגיות ואחרות. האתגר של פיתוח תרופות מתאימות לגידולים אלו נובע מהקושי לעבור את מחסום הדם מוח הטבעי של הגוף. כיום נעשה נפוץ הטיפול באמצעות מערכת האופטיון ושינוי השדות החשמליים של התאים הממאירים כך שלא יצליחו לשכפל את עצמם.

 

סיכום שכיחות ומאפייני גליובלסטומה

לסיכום הנושא, השכיחות הסטטיסטית של סרטן זה הינו נמוך יחסית וכ-250 ישראלים מאובחנים בה כל שנה. כפי שציינו, מדובר על סרטן אגרסיבי שמתפשט במהירות ובמרבית המקרים תהיה התדרדרות מהירה במצבו של החולה אם הוא לא יקבל טיפול. מערכת האופטיון נחשבת לפריצת דרך בתחום והיא יכולה להאריך את חיי החולים ואף להעלימה לחלוטין.

לב

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
שמירה על בריאותך
5 טיפים לשמירה על הבריאות שלך

שמירה על בריאות טובה היא ערבון לניהול חיים מספקים ופרודוקטיביים. למרבה הצער, הרגלים מסוימים, כמו צריכת אלכוהול מופרזת, עלולים