נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה היא תוכנית לימודים נוספת ולמי היא מתאימה?

תכנית לימודים נוספת

כל מי שהורה לילד אחד לפחות, מכיר את המושג תל"ן בדרך כלל מגני הילדים הציבוריים. תכנית לימודית נוספת, היא למעשה חוגי העשרה שמתקיימים לצד תכנית הלימודים הקיימת כבר בגנים. בדרך כלל, חוגי התל"ן יהיו חוגים מעצימים בכל מיני תחומים כמו למשל פיתוח מנהיגות צעירה, לימודי שיתוף פעולה ועוד.

תכנית זו אמנם משולמת על ידי ההורים בסבסוד חלקי של העירייה, אך יש גם מסגרות שבהם לא גובים תשלום עבור תכנית לימודים נוספת.

 

למה צריך את זה ובשביל מה זה חשוב?

תוכנית לימודים נוספת (תל"ן) היא כאמור חוגי העשרה אשר מעשירים את הידע של הילדים, מהקטנטנים בגנים בגילאי 3 ומעלה ועד הגדולים בתיכון. מערכת החינוך בארץ היא די מקובעת וביצוע המטלות היום יומית שמוטלת על הילדים במהלך היום הן שגרתיות ולעיתים שיגרה יכולה להיות משעממת ושיעממום כידוע מוציא מהילדים חוסר ריכוז, חוסר משמעת ועוד.

אבל כשמכניסים ומשלבים את תכנית תל"ן במערכת היום יומית, השגרה נשברת והילדים יכולים לקבל אתנחתא מהמשמעת ומהסדר יום המקובע.

 

כמו אוויר לנשימה

כאשר הילדים מגיעים למסגרות הקבועות הגנים ובתי הספר, הם כבר מכירים את מערכת השעות המסודרת והקבועה מראש כמו שיעורי מולדת, מתמטיקה, היסטוריה ועוד אך כשמשלבים את חוגי התל"ן במערכת שעות השבועית, הילדים ממש מצפים ומחכים להם בקוצר רוח משום שמבחינתם הם מהווים סוג של אתנחתא מכל לימודי הליבה החשובים.

מחקרים רבים שנעשו בכל רחבי העולם הראו באופן חד משמעי שכדי לקבל תלמידים קשובים יותר, רגועים יותר ופרודוקטיביים יותר, חייבים לשלב להם פעילויות נוספות במהלך השגרה היומית, כמו חוגי התל"ן.

 

כמה דגשים חשובים

תוכנית לימודים נוספת (תל"ן) אמנם מתקיימת בשטח בית הספר אך יחד עם זאת חשוב לציין שהכוח נמצא אצל ההורים, זאת אומרת שהורים שרוצים שבכיתות ילידיהם יופעלו חוגי התל"ן יכולים לדרוש זאת מבית הספר. ולא רק, אלא להדגיש אילו חוגים הם מבקשים שיהיו, כמו חוג דיבייט למשל.

בית הספר מעביר את הבקשה למשרד החינוך דרך העירייה המקומית ורק לאחר אישור משרד החינוך יוכלו להתקיים חוגי התל"ן כאשר מימון חוגי התל"ן ישולמו על ידי ההורים אך בסבסוד מסוים.

 

לסיכום

חשוב לציין דגש נוסף, חשוב מאוד – חוגי התל"ן מאוד חשובים בעיקר בקרב בני הנוער שלומדים בחטיבות ובתיכונים וזאת מהסיבה הפשוטה, ככל שהילדים גדלים היצע החוגים בשעות אחר הצהריים הולך ופוחת ולמעשה כבר מכיתה ו' ומעלה אין מסגרות העשרה שפונות לבני הנוער.

לכן, חוגי התל"ן שמתקיימים בבתי הספר, נותנים להם ערך מוסף, למרות שישנם מוסדות שמוסיפות שעות למערכת שעות הרגילה כדי שחוגי התל"ן לא יבואו על חשבון שיעורי הליבה הנלמדים. אמנם מצד התלמידים זה יכול מעט לבאס אבל כאשר החוגים מתחילים, הם מבינים כמה כיף שיש אותם במיוחד כשהם משולבים במערכת שעות.

תכנית לימודים נוספת

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לימודים