נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם יש משמעות דתית ללבישת חליפה בחתונה

איש לבוש יפה

חליפת החתן היא המקבילה הגברית לשמלת כלה, ובדיוק כמו שיותר ויותר כלות סוטות מהזרם ומוותרות על שמלה מהודרת, כך גם החתנים מוותרים על החליפה.

אך האם מדובר על פגיעה במסורת הדתית, או בחוקים שאינם ידועים? יצאנו לבדוק

בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לזוגות צעירים שמוותרים על הפורמט הקבוע של שמלת כלה לבנה וססגונית וחליפת חתן שחורה בשלושה חלקים. בתמורה, הצעירים בוחרים סגנון קז'ואלי וחופשי יותר, המתאים יותר למזג האוויר הישראלי.

בחברה החרדית והמסורתית, לא מוותרים כול כך בקלות על המסורת, וההקפדה במגזרים אלו על לבוש חתונה מלא הוא הדוק ובעל משמעות רבה. אם כך, מהי בעצם אותה המשמעות? ומדוע על החתן ללבוש דווקא חליפה ביום חתונתו?

 

הלבוש היהודי

על פי המסורת היהודית, ללבוש עצמו יש חשיבות רבה ביחס של האדם לאל, והוא משחק תפקיד של ממש בתוך ההתנהלות היום-יומית של היהודי. שיטת הלבוש היהודית היא לרוב מודרנית אך שמרנית במידת מה, ויש אף זרמים אחדים, בעיקר בתפוצות, בהם נשמרת המסורת של לבישת חליפות מסורתיות, שמקורן הוא בתקופת יהדות פולין של המאה התשע-עשרה.

ללבוש היהודי חמישה עקרונות מנחים – צניעות, כבוד וניקיון, התבדלות מין הגויים, אבלות ורצינות. בצניעות, הכוונה היא לכסות את עיקר הגוף, כבוד וניקיון על שום שהיהודי נבחן באופן תמידי מול האל, ולכן צריך לשמור על כבודו. התבדלות מין הגויים מסבירה את הכובעים הסגנוניים והזקנים, בעוד שהאבלות המצוינת הינה על חורבנה של ירושלים, והרצינות מתייחסת ללבוש הולם ביחס לתפקידו של היהודי – איש האלוהים – בעולם.

 

חתונה ויהדות

סריקה של עקרונות אלו, מבהירה בקלות את הבחירה היהודית בחליפה. חליפה מעניקה מראה רציני, מכובד וצנוע באחת, ואילו חליפה שחורה גם את מנהג האבלות. על אחת כמה וכמה, בזמן חתונה, הבחירה בחליפה היא אף חשובה וקריטית יותר, מאשר ביום-יום. חליפות חתן מייצגות את האדם בזמן הטקס הדתי, בזמן שהאדם קרוב מאוד ואף ניצב בפני האל.

לפי העקרונות שסקרנו, על החתן היהודי להביא למקסימום את עקרונות המלבוש היהודיים בזמן החתונה, שכן היא טקס דתי לכול דבר, בו החתן עומד בעצמו ונבחן מול האל. לפיכך, הבחירה בחליפה שחורה – שהיא גם מכובדת צנועה ורצינית, וגם מזכירה (בנוסף לשבירת הכוס) את חורבן ירושלים – נראית אך טבעית, ומתאימה למסורת ולערכי היהדות.

 

משמעותה של חליפה

אין ספק כי לאחר אלפיים שנות חיים, היהדות עשירה במסורות ובמשמעויות נסתרות, המסתתרות בכל תחומי החיים של היהודי. גם לחליפת החתן היהודית יש משקל וחשיבות למסורת היהודית, ופרטיה נבחרו בקפידה ומתוך משמעות לדת, והדבר לא בכדי. הייצוג החיצוני של דמות היהודי מציע בחור אחראי, רציני וירא שמיים, שאוהב את אשתו, אך לא שוכח את אלוהיו, ואת מתנת החיים שהעניק לו.

 

פפיון

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא דת